https://adlinnews.ir

شناسه خبر :1423
۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: از ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۶۸ نفر از کل جمعیت شهری ساکن استان، ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر زیر پوشش شبکه توزیع آب قرار دارند که با این اوصاف ۹۹/۸ درصد جمعیت آذربایجان غربی تحت پوشش شبکه توزیع آب شهری هستند.

به گزارش آدلین نیوز، دهم خرداد ماه امسال بود که وزیر نیرو در حاشیه آیین بهره برداری از چند طرح وزارت نیرو در رودهن شهرستان دماوند، گفت” صنعت آب و برق کشور به طور کامل خودکفا است؛ بنابراین هیچ نگرانی در زمینه ارائه خدمات به مردم وجود ندارد”.

وی در این مراسم ادامه داد: “البته دنبال قطع ارتباط با دیگر کشورها نیستیم و از هر راه ممکن که مصالح کشور را تامین کند، می توانیم با مرزهای دانش در پیوند باشیم و خدمت رسانی را توسعه دهیم”؛ نمود عینی این امر زمانی خود را بیش از پیش نشان می دهد که در استانهای مختلف کشور شاهد تحول عظیمی در خدمات رسانی به مشترکین و افزایش مشترکان بخش آب و فاضلاب شهری هستیم و در این میان آذربایجان غربی نیز از این امر مستثنی نبوده و توانسته در سالهایی که تحریم های ظالمانه علیه ایران اسلامی اعمال می شود، با مدیریت منابع و هزینه ها، گام های استواری در راستای خودکفایی و خدمات رسانی به جمعیت شهری استان بردارد، به طوری که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از نعمت آب شرب بهداشتی و سالم برخوردار هستند و تلاش برای بهره مندی هر چه بیشتر هم استانی ها از خدمات بخش فاضلاب نیز همچنان در استان تداوم دارد.

آنچه در این میان سبب شده تا در بخش آب و فاضلاب به موفقیت های چشمگیری دست یابیم، مرهون تلاش های شبانه روزی تلاشگران شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی است.

آذربایجان غربی دارای ۳۸ شهر است که تعدادی از این شهرها جدید التأسیس بوده و هر چند عملیات آبرسانی به این شهرها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام گرفته است ولی به دلیل جوان تر بودن صنعت فاضلاب در استان، فقط ۱۳ شهر استان از نعمت تاسیسات فاضلاب و ۱۱ شهر نیز از نعمت انشعاب فاضلاب بهره مند هستند که تلاش برای بهره مندی سایر شهرهای استان از خدمات این بخش همچنان ادامه دارد.

به منظور تشریح خدمات بخش آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی و توانمندی های این شرکت در ارائه خدمات، با وجود تحریم ها، مصاحبه ای با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ترتیب داده ایم که مشروح آن را در زیر می خوانید:

  • با توجه به اعمال تحریم ها علیه ایران، آیا تحریم ها در عملکرد شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تاثیرگذار بوده؟

با وجود اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران و طبیعتا متاثر بودن تمام بخش های کشور از این امر، در شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تلاش شده تا با امکانات موجود مدیریت خوبی بر روی پروژه های اجرایی داشته باشیم.

البته فراموش نکنیم که از هر راه ممکن که مصالح کشور را تامین کند، می توانیم با مرزهای دانش در پیوند باشیم و خدمت رسانی را توسعه دهیم.

از سوی دیگر شرایط خاص آب و هوایی و تغییرات نسبی اقلیم همراه با کاهش نزولات جوی، موجب شده است و محدودیت منابع آب همواره یکی از موانع ثبات و پایداری در ارائه خدمات کمی و کیفی آب باشد.

در این میان هدف گذاری اولیه امسال، ظرفیت‌ سازی کمی و ارتقای سطح کیفی خدمات آبرسانی بود که ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد و این مهم با ایجاد تصفیه خانه های جدید در شهرهای مختلف از جمله مهاباد، بیش از پیش محقق شده است.

افزایش رضایتمندی ذی ‌نفعان با ارتقای بهره ‌وری نیروی انسانی با تکیه بر توانمندسازی و آموزش، استفاده از فناوری، سیستم اطلاعات جغرافیایی، سامانه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، سامانه قرائت از راه دور و… در سامانه‌ های بهره‌ برداری و مشترکان، تسریع در اجرای پروژه‌ های بازچرخانی آب (ساخت تصفیه‌ خانه ‌های فاضلاب و اجرای خطوط جمع ‌آوری در شهرهای استان)، سرعت بخشیدن به طرح های مختلف در دست اجرا از اولویت‌های شرکت بود که این روند هر ساله ادامه دارد.

  • حدود ۲ میلیون و۲۲۰ هزار نفر در شهرهای استان ساکن هستند، از این تعداد چه میزان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب شهرس استان قرار دارند؟

تعداد اندکی از همشهریان زیر پوشش خدمات آبرسانی قرار نگرفته اند که حدود دو دهم درصد را شامل می شود که این افراد نیز عموما در حاشیه شهرها سکونت داشته و از طریق انشعابهای غیرقانونی از نعمت آب شرب بهره مند هستند.

به منظور کاهش تعداد انشعابات غیرمجاز، طرح ساماندهی انشعاب های غیرمجاز آب و فاضلاب اجرایی شد که هدف اصلی آن شناسایی مصارف غیرمجاز و درآمدهای مربوط به آب بها، کارمزد دفع فاضلاب و خسارات وارده بر شبکه و تاسیسات آب و فاضلاب بود، به طوری که در قالب این طرح، محلات هدف وانشعابات غیرمجاز شناسایی و بررسی های لازم به منظور ارائه خدمات آب به محلات هدف بررسی و انشعاب غیردائم برای محلات هدف دارای امکان قانونی و فنی انجام شد.

  • آذربایجان غربی دارای ۳۸ شهر بوده که تعدادی از این شهرها تازه تاسیس هستند، به منظور احداث شبکه و واگذاری انشعاب آب و فاضلاب، در این شهرها چه اقداماتی اجرایی شده است؟

بر اساس تقسیمات کشوری، آذربایجان غربی دارای ۳۸ شهر بوده که در تمام این شهرها تاسیسات آبرسانی وجود دارد و انشعاب آب نیز برای تمام مشترکین این شهرها واگذار شده است به طوری که از ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۷۶۸ نفر از کل جمعیت شهری ساکن استان، ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۱۷ نفر زیر پوشش شبکه توزیع آب قرار دارند که درصد جمعیت تحت پوشش شبکه توزیع آب شهری استان ۹۹/۸ درصد است و در این میان ۶۴۳ هزار و ۱۰۹ فقره انشعاب در استان واگذار شده است.

علاوه بر این با توجه به جوان تر بودن ارائه خدمات در بخش فاضلاب، نسبت به بخش آبرسانی، یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۲۹۰ نفر زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که معادل جمعیتی برابر با ۶۵.۲ درصد می باشد و در این راستا نیز ۳۷۱ هزار و ۶۵۹ فقره انشعاب واگذار شده است.

  • به توسعه منابع پایدار آب اشاره کردید، تا چه اندازه استان آذربایجان غربی در این زمینه موفق عمل کرده و در حال حاضر آب شرب استان از چه طریقی تامین می شود؟

آب شرب شهروندان از طریق چاه های فعال و چشمه های آب تامین می شود که در این راستا شاهد هستیم با تغییرات اقلیمی و یا سایر عوامل مختلف، برخی چاه های آب از چرخه مصرف خارج می شوند که برای جبران آن، نسبت به شناسایی منابع آب جدید که با استانداردهای ملی و جهانی مطابقت داشته باشد، اقدام می کنیم.

تعداد کل چاه های آب استان ۲۴۶ حلقه است که از این تعداد ۱۹۶ چاه فعال بوده و برای تامین آب شرب مورد استفاده قرار می گیرند و در این میان حجم کل مخازن استان ۴۱۴ هزار و ۷۲۰ مترمکعب بوده که از این میزان ۳۹۰ هزار و ۲۳۰ مترمکعب از مخازن در مدار بهره برداری هستند.

  • در میان صحبت هایتان به ظرفیت‌ سازی کمی و ارتقای سطح کیفی خدمات آبرسانی اشاره فرمودید، به اهم اقدامات انجام گرفته در این زمینه اشاره بفرمایید و اینکه چه معیارهایی وجود دارد که سبب شده آب شرب شهرهای مختلف استان با استانداردهای ملی و جهانی مطابقت داشته باشد؟

۱۷ آزمایشگاه آب استان به صورت مستمر نسبت به سنجش سطح کیفی آب شرب اقدام می کنند و در این میان برای تصفیه آب شرب، ۱۳ تصفیه خانه آب در استان احداث شده و کیفیت بخشی به آب شرب استان از طریق ۹۵ دستگاه کلرزن مایع و دستی و ۴ دستگاه کلرزن گازی انجام می گیرد.

علاوه بر این، آزمون های نمونه برداری مختلف از نظر مطلوبیت آب شرب انجام می گیرد که این آزمون ها به صورت روزانه و مکرر انجام می شود و علاوه بر آزمایش و آزمونهایی که توسط آزمایشگاه های ثابت و سیار شرکت آب و فاضلاب شهری استان انجام می گیرد، آزمون هایی نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام میگیرد که تمام این آزمون ها از کیفیت بالای آب شرب استان حکایت دارد به طوری که براساس شاخص های مختلف میکروبی و کلر باقی مانده، آب شرب شهرهای مختلف استان یکی از با کیفیت ترین آبهای شرب کشور است.

  • با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش منابع تامین آب جهان، در تمام کشورهای توسعه یافته، به دنبال تصفیه آب شرب مصرفی و برگشت آن به چرخه مصرف هستند ولی به دلیل مسائل شرعی، این امر در کشورهای اسلامی غیرممکن است، ولی می توان آب شرب مصرفی را به چرخه طبیعت بازگرداند، به عملکرد شرکت آب و فاضلاب شهری در این زمینه اشاره بفرمایید.

در حال حاضر ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری در استان داریم که ظرفیت این تصفیه خانه ها ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و اجرای پروژه های مختلف به منظور نجات این دریاچه از خشک شدن، وظایفی به عهده شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی محول شده است که در این راستا انتقال پساب مصرفی پس از تصفیه و بهینه سازی شدن، به دریاچه ارومیه سرریز می شود.

پ
دفتر ارتباطات مردمی دکتر وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس افتتاح شد تذکر نادر قاضی پور در صحن مجلس به ۲ وزیر در مورد اهانت قومیتی طرفداران پرسپولیس اظهار ندامت پرسپولیسی ها از اهانت به طرفداران تراکتور چه کسانی از آمدن وحید جلال زاده ناراحتند؟ بهسازی و آسفالت ۷۲ کیلومتر راه روستایی با اعتبار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال زنوزی مالک تراکتور: به خاطر یک بازی مردم را به جان هم می اندازند بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان غربی هستند نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش در صورت نیاز باشند صحبت مدیران ورزش استان و تبریز درباره برف استادیوم یادگار امام حمله هواداران سردار بوکان به مهدی پاشازاده سرمربی شهرداری ماهشهر
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
* نظر شما: