https://adlinnews.ir

شناسه خبر :3189
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۸۰۰۰ مورد بازرسی از سطح بازار کالاهای اساسی آذربایجان غربی انجام شده است.

اکبر کرامتی -رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی- در سی و پنجمین جلسه قرارگاه تامین امنیت غذایی آذربایجان غربی با بیان مطلب فوق در ادامه افزود: از زمان آغاز به کار فعالیت قرارگاه تامین امنیت غذایی در استان تاکنون بیش از ۸ هزار مورد بازرسی از سطح بازار کالاهای اساسی استان انجام شده است که در این راستا ۴۹۶ مورد تخلف گزارش و متخلفین به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال جریمه مالی محکوم و به مراجع قضایی ذیربط معرفی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری آدلین نیوز، کرامتی با اشاره به صادرات ۲۲۵ هزار تن سیب درختی از گمرکات آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان منتظر رفع موانع صادراتی است.

وی افزود: با توجه به کیفیت سیب‌های تولیدی استان از این مقدار ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارند و مابقی نیز جهت مصارف داخلی است.

این مسئول با بیان اینکه ۴۷۵ سردخانه ذخیره سازی میوه در آذرایجان غربی با ظرفیت نزدیک به یک میلیون تن فعال است، تاکید کرد: با توجه به اندک زمان باقیمانده و مدت زمان برداشت محصول، به جهت جلوگیری از کاهش کیفیت محصول باید در زمینه رفع موانع  صادرات  و تسهیل در شرایط صادرات تلاش شود.

کرامتی اظهار کرد: امسال مجموع سیب درختی تولیدی آذربایجان غربی یک میلیون و ۲۷۰  هزار تن بود که حدود ۸۵۰ هزار تن در سردخانه ها ذخیره سازی و ۳۵۰ هزار تن به عنوان سیب صنعتی برای تهیه مواد اولیه برای مصارف کارخانجات کنسانتره استفاده شد و ۴۲ هزار تن آن  نیز توسط سازمان تعاون روستایی به صورت تضمینی در راستای حمایت از باغداران خریداری شد و مابقی محصول نیز جهت مصارف تازه خوری مردم به بازار های داخل و خارج از استان عرضه شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: ۳۵ واحد سورت و بسته بندی میوه با ظرفیت حدود ۳۵۰ هزار تن در دست اجرا یا راه اندازی در سطح استان هستند که تعدادی در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد و پیگیر اخذ تسهیلات اعتباری از بانک کشاورزی برای تجهیز و توسعه این واحدها در استان هستیم.

وی با اشاره به موانع پیش رو در صادرات و فعالیت های اقتصادی با کشورهای همسایه گفت:  یکی از مشکلات  اساسی نبود زیر ساخت های لازم از جمله بانک و صرافی های معتبر جهت انتقال ارز صادر کنندگان حاصل از صادرات از خارج به داخل کشور می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به نبود و یا ضعیف بودن رایزنی های بازرگانی با کشورهای همسایه وعدم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به تجار و بازرگانان ایرانی از موافقت نامه های تجاری ایران و اورآسیا و کشورهای هدف جهت بهره مندی تجار، تصریح کرد: کم شدن رفت وآمدهای تجاری بین دو طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم برگزاری نمایشگاه های بین المللی با همسایگان و اطلاع رسانی به موقع پروتکل های مربوط به کشورهای مقصد به تجار و تولیدکنندگان از اهم موانع تولید در آذربایجان غربی است.

وی گفت: انجام رایزنی با مسئولین اقلیم کردستان عراق در خصوص حمل مستقیم محصولات کشاورزی علی الخصوص سیب درختی، ایجاد خط سبز برای خروج محموله های سیب، ایجاد غرفه های مستقیم برای عرضه محصول سیب در سطح شهرستان ها با هماهنگی تعاون روستایی و شهرداری ها در شهرستان ها، تخصیص تسهیلات برای سورت و بسته بندی سیب، تشکیل جلسات با نمایندگان آذربایجان غربی در جهت ارائه راهکارها برای حل و پیگیری مشکلات را از جمله اقدامات در دست انجام عنوان کرد.

در ادامه وحید جلال زاده -نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی- نیز ضمن استماع مشکلات موجود در بخش کشاورزی، خواستار پیگیری بانک کشاورزی جهت اخذ تسهیلات اعتباری برای توسعه و تجهیز واحدهای سورت و بسته بندی در استان، توسعه استفاده از حمل و نقل ریلی برای حمل نهاده های دامی به استان، پیگیری مقرون به صرفه نبودن قیمت تمام شده نگهداری محصول در سردخانه های زیر صفر و لزوم استفاده از ظرفیت تشکل ها و بخش خصوصی برای ساماندهی وضعیت سیب درختی استان شد.

در ادامه سایر اعضای جلسه مسائل و مشکلات موجود در زیر بخش های مختلف بخش کشاورزی را مطرح و پیشنهادات و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه شد.

پ
دفتر ارتباطات مردمی دکتر وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس افتتاح شد تذکر نادر قاضی پور در صحن مجلس به ۲ وزیر در مورد اهانت قومیتی طرفداران پرسپولیس اظهار ندامت پرسپولیسی ها از اهانت به طرفداران تراکتور چه کسانی از آمدن وحید جلال زاده ناراحتند؟ بهسازی و آسفالت ۷۲ کیلومتر راه روستایی با اعتبار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال زنوزی مالک تراکتور: به خاطر یک بازی مردم را به جان هم می اندازند بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان غربی هستند نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش در صورت نیاز باشند صحبت مدیران ورزش استان و تبریز درباره برف استادیوم یادگار امام حمله هواداران سردار بوکان به مهدی پاشازاده سرمربی شهرداری ماهشهر
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
* نظر شما: