https://adlinnews.ir

شناسه خبر :2895
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷

پس از غائله مصوبه ماه های پایانی سال گذشته توسط هیئت دولت، این بار رئیس مجلس عزمش را برای نابودی مطبوعات جزم کرده است.

به گزارش آدلین نیوز، اخیراً نامه رئیس مجلس به رئیس دولت پیرامون منع انتشار آگهی مزایده و مناقصه در مطبوعات، به سرعت در فضای مجازی دست به دست و تیتر یک رسانه ها شد. اهالی رسانه که به تازگی از حواشی مصوبه اخیر هیئت دولت و لغو آن رهایی یافته بودند، به تازگی با تصمیم یک شبه دیگری مواجه شدند؛ تصمیماتی که نشان می دهد فارغ از دعواهای سیاسی روتین، همه عزم ها با هر سلیقه فکری و جناحی به صورت جدی برای نابودی و تعطیلی مطبوعات جزم شده اند.

مازیار هوشمند -مدیرعامل خانه مطبوعات کشور- در این باره گفت: در شرایط بحرانی امروزِ رسانه‌های مکتوب و کاغذی، انتظار می‌رفت مجلس در حمایت از آن‌ها تدابیری بیاندیشد، نه اینکه با جلوگیری از انتشار آگهی‌ها و مناقصات در روزنامه‌های کثیرالانتشار عرصه را بر آن‌ها تنگ‌تر کرده و تنها روزنه مالی و استقلال روزنامه‌ها را ببندد.

مازیار هوشمند درباره نامه اخیر رئیس مجلس به رییس‌جمهور درباره لغو مصوبه دولت درباره انتشار آگهی‌ مزایده و مناقصه‌های دولتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، اظهار کرد: امروزه رسانه‌های مکتوب در شرایط بحرانی قرار داشته و با مشکلات بسیاری از جمله کمبود کاغذ و کاهش یارانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و چنین وضعیتی، سختی را برای آن‌ها دو چندان کرده است.

وی افزود: در این روزها انتظار می­‌رفت مجلس تدابیری برای کمک به رسانه‌های مکتوب بیاندیشد، و به عنوان مثال بودجه بیشتری برای اختصاص یارانه­‌های این رسانه‌ها پیش‌بینی کند، اما در بودجه سال آینده چنین چیزی دیده نشد؛ و از سوی دیگر انتظار داشتیم ارز بیشتری برای کاغذ اختصاص داده شود، حال آنکه به نظر می‌رسد از سال جاری قرار نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کاغذ رسانه‌های مکتوب تخصیص پیدا کند.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور ادامه داد: در این وضعیت بحرانی که برای بیش از ۳۰۰ روزنامه در حال انتشار در کشور سختی‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، روزنامه های بخش خصوصی به دلیل افزایش شدید هزینه‌ها و کاهش چشمگیر درآمدها از نظر اقتصادی در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار گرفته‌اند و شاهد انتشار اخبار تعطیلی و توقف فعالیت آن‌ها یکی پس از دیگری هستیم.

وی تصریح کرد: شرایط سخت اقتصادی حاکم بر فعالیت رسانه­‌ها به خصوص مطبوعات، ایجاب می­‌نمود مجلس شورای اسلامی مصمم به تصویب قوانینی که حمایت بیشتری از رسانه­‌ها دارد، شود، اما متأسفانه در عمل آنچه که عیان شد، محرومیت مطبوعات از تنها حمایت قانونی بود.

مازیار هوشمند افزود: بی­‌شک این اقدام مجلس به تعطیلی بنگاه­‌های رسانه­‌ای، بیکاری تعداد زیادی از همکاران مطبوعاتی، و نا امیدی اهالی رسانه از حل مشکلات آنان است.

مازیار هوشمند با اشاره به مصوبه هیأت وزیران در بهمن ماه سال گذشته، افزود: آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)» در بهمن ماه سال گذشته در هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شد که در آن، انتشار آگهی‌های مناقصه و مزایده در روزنامه‌های کثیرالانتشار حذف شده بود، اما بعد از اعتراض شدید اهالی رسانه و تشکل­‌های رسانه­‌ای این مصوبه اصلاح شد.

هوشمند افزود: همان مصوبه اولیه هیات وزیران که بعداً اصلاح شد نیز مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی، و از اختیارات قوه مجریه خارج، و مهمتر از آن مخالف صریح الزام قانونی مواد ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ قانون برگزاری مناقصات بود.

وی ادامه داد: بعد از آرامشی که با اصلاح آن مصوبه هیأت وزیران به مطبوعات برگشت، متأسفانه رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً در نامه‌ای به رییس‌جمهور درباره این مصوبه و اصلاحیه اسفند ماه سال گذشته، استمرار تداوم انتشار فراخوان معاملات عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار را، مغایر متن صریح ماده ۵۰ قانون احکام دائمی دانسته است.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور ادامه داد: انجام فرایند برگزاری مناقصات به صورت الکترونیکی و حذف انتشار آگهی در روزنامه­‌های کثیرالانتشار، اصولا برخلاف فرایند مندرج در مواد ۱۱ تا ۱۳ قانون برگزاری مناقصات می­‌باشد، و صاحب­نظران حوزه­ حقوقی معتقدند در نامه ریاست مجلس مواد قانونی مصوب مجلس در این خصوص نادیده گرفته شده است.

هوشمند با تأکید بر ماده قانونی الزام به انتشار ۲ تا ۳ نوبت آگهی مناقصات در روزنامه های کثیرالانتشار، افزود: اساساً هدف از انتشار این آگهی‌ها در روزنامه­‌ها، ثبت مکتوب و مستند اطلاعات مهم معاملات عمومی کشور است، در حالی که ثبت و ماندگاری انتشار آگهی­‌ها به صورت الکترونیکی قابل تغییر و دست­‌درازی است، و تا پابرجایی این قانون، عملاً حذف انتشار آگهی­‌ها در روزنامه­‌ها غیر ممکن و مغایر با قانون مناقصات است.

هوشمند با بیان اینکه درج ۲ تا ۳ نوبت آگهی در یک سامانه الکترونیکی، امکان پذیر نیست و دستگاه‌های اجرایی تنها یکبار می توانند فراخوان خود را در سامانه درج کنند، گفت: نفس درج آگهی علاوه بر اطلاع رسانی، ثبت مستند و مکتوب فراخوان آگهی‌ها در مطبوعات کشور برای جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف و همچنین انکار و تکذیب در انجام معاملات است.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور از رییس مجلس درخواست کرد که با توجه به وضعیت کنونی و زوایای فنی و حقوقی درج آگهی در روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب، ضمن درخواست بازنگری در اظهارنظر و مکاتبه اخیر صورت گرفته، تنها راه حمایت و کمک از مطبوعات، بسته نشود، و بیش از این تعدیل نیروی انسانی و بیکاری خبرنگاران و شاغلین در مطبوعات را سبب نشوند.

پ
دفتر ارتباطات مردمی دکتر وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس افتتاح شد تذکر نادر قاضی پور در صحن مجلس به ۲ وزیر در مورد اهانت قومیتی طرفداران پرسپولیس اظهار ندامت پرسپولیسی ها از اهانت به طرفداران تراکتور چه کسانی از آمدن وحید جلال زاده ناراحتند؟ بهسازی و آسفالت ۷۲ کیلومتر راه روستایی با اعتبار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال زنوزی مالک تراکتور: به خاطر یک بازی مردم را به جان هم می اندازند بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان غربی هستند نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش در صورت نیاز باشند صحبت مدیران ورزش استان و تبریز درباره برف استادیوم یادگار امام حمله هواداران سردار بوکان به مهدی پاشازاده سرمربی شهرداری ماهشهر
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
* نظر شما: