https://adlinnews.ir

شناسه خبر :3111
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: نگرانی کشاورزان از وضعیت نامناسب صادرات سیب کاملاً بجاست و استاندار آذربایجان‌غربی و مدیرکل جهادکشاورزی استان به جهت تعلل باید پاسخگوی مردم و کشاورزان باشند،

به گزارش افتخار آذربایجان، وحید جلال‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما با بیان مطلب فوق در ادامه اظهار داشت: استاندار آذربایجان‌غربی و مدیرکل جهادکشاورزی استان باید پاسخگوی مردم و کشاورزان باشند، نگرانی کشاورزان از وضعیت سیب کاملا بجا و درست است.

وی افزود: مسئولان هر ساله در این فصل از سال دنبال حل مشکل هستند اما نمایندگان دستگاه‌های اجرایی باید برای حل این مشکل کار جدی انجام دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: سال گذشته با وزیر وقت جهاد کشاورزی رایزنی داشتیم که تیم علمی و برجسته اعزام کنند تا مشکل سیب را شناسایی و مرتفع کنند که در شرایط اقتصادی موجود تبدیل به سیب صنعتی می‌شود.

وی ادامه داد: در دنیا متوسط تولید سیب صنعتی ۷.۹ درصد است، قطعاً کشاورزان تصدیق می کنند که اگر سیب صنعتی ما ۹ الی ۱۰ درصد باشد کارخانه ها با قیمت مناسب از آنان خریداری می‌کنند اما وقتی عرضه زیاد باشد قیمت کم می شود که همین موجب می‌شود با ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان سیب صنعتی را از کشاورز خریداری کنند.

جلال‌زاده ابراز داشت: امسال برای نخستین بار سازمان تعاون روستایی برای بالانس قیمت و تنظیم آن، مقداری از سیب صنعتی را خریداری کردند که این موضوع جای تقدیر دارد.

وی گفت: هم اکنون شاهدیم که سیب تازه خوری و درجه یک ما که در سردخانه‌ها مانده، با قیمت ۵۵۰۰ تا ۶۵۰۰ در مرزها خرید و فروش می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: دولت باید به داد کشاورزانمان برسد. در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه نامه‌ای با همین قصه پرغصه سیب به وزیر جهاد نوشتم که قبل از اینکه داد اتحادیه سردخانه داران و صادرکنندگان بلند شود اقدامی کنید. ایشان دستور ویژه‌ای دادند خطاب به معاون خود دادند که کمیته ویژه‌ای با حضور روسای سازمان‌های مربوطه تشکیل شود تا برنامه‌ریزی های لازم صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: حال باید وزیر و معاون وزارت پاسخ دهند که کدام برنامه‌ریزی برای بازار صورت گرفته است؟ هم اکنون میزان سیب دپو شده در سردخانه‌ها بین ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تن سیب اعلام می‌شود.

جلال‌زاده گفت: بهمن سال گذشته قیمت سیب بین ۸ تا ۹ هزار تومان بود اما هم اکنون با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت جعبه، دستمزد کارگر و سایر ملزومات، قیمت سیب از میزان سال قبل هم حدود ۳ هزار تومان کمتر است!

وی افزود: واقعا باید دقت کرد که با این وضعیت قیمت‌ها آیا تولید محصول سیب ارزش دارد؟ توصیه ما این است که مسئولین امر پاسخگوی اقدامات خود در این حوزه باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: وضعیت انباشت سیب در سردخانه‌ها و صادرات آن وضعیت خوبی ندارد.

وی تصریح کرد: در جایگاه نماینده، از مسئولان اقتصادی وزارت امور خارجع تقاضا کردم وارد شوند و بازار هدف ما را متنوع کنند. اگر فقط در حوزه بازار افغانستان که از آن‌جا به پاکستان و هند هم صادر می‌کردیم و مدنظر صادرکنندگانمان است گشایشی رخ دهد، بخشی از مشکلات قابل حل خواهد بود.

جلال‌زاده بیان کرد: به اذعان مسئولان دولتی، قرار شده یک هیات مشترکی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی به افغانستان تشکیل شود که امیدواریم مسیر صادراتی ما را بهتر کند.

وی با اشاره به موضوع صنایع تبدیلی و بسته‌بندی سیب، گفت: تمام هم و غم مسئولان و‌ کشاورزان تا مرحله برداشت است، در حالی‌که طبق بررسی‌های علمی ۸۵ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی از جمله سیب به زمان بعد از برداشت مربوط می‌شود یعنی از جمله برداشت صحیح، نگهداری، سورتینگ، بسته بندی، حمل و نقل و صادرات به بازارهای هدف. متاسفانه ما در چرخه بعد از برداشت نقص جدی داریم.

جلال‌زاده در بخش پایانی سخنان خود، عنوان کرد: اکنون شاهد هستیم، سیبی که برداشت می‌شود حداقل ۱۵ تا ۲۰ روز منتظر می‌ماند تا نوبتش برسد چراکه به عدد انگشتان دست ما واحد بسته‌بندی و سورتینگ در ارومیه و همچنین ماشین‌های یخچال‌دار برای حمل و نقل به مناطق هدف نداریم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: اتحادیه صادرکنندگان محصولات هدف نباید به بازارهای هدف نگاه کوتاه مدت و موقتی داشته باشد اما متاسفانه این چرخه معیوب سیب ادامه دارد.

پ
دفتر ارتباطات مردمی دکتر وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس افتتاح شد تذکر نادر قاضی پور در صحن مجلس به ۲ وزیر در مورد اهانت قومیتی طرفداران پرسپولیس اظهار ندامت پرسپولیسی ها از اهانت به طرفداران تراکتور چه کسانی از آمدن وحید جلال زاده ناراحتند؟ بهسازی و آسفالت ۷۲ کیلومتر راه روستایی با اعتبار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال زنوزی مالک تراکتور: به خاطر یک بازی مردم را به جان هم می اندازند بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان غربی هستند نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش در صورت نیاز باشند صحبت مدیران ورزش استان و تبریز درباره برف استادیوم یادگار امام حمله هواداران سردار بوکان به مهدی پاشازاده سرمربی شهرداری ماهشهر
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
* نظر شما: