https://adlinnews.ir

شناسه خبر :2802
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳

داستان غمناک هر ساله سیب، سوژه نخ نمای تنظیم بازار در آذربایجان غربی اگرچه برای مردم تازگی ندارد اما داغ دل باغدارانی که با گرانی های موجود، محصولشان را به ثمر می‌رسانند تازه می‌کند.

همه‌ساله بیش از هزاران تن سیب زرد و قرمز در این استان و در کنار جاده‌ها بر روی‌هم انباشته می‌شود و آن‌قدر قیمت آن کاهش پیدا می‌کند که تولیدکنندگان عطای فروش آن را به لقایش می‌بخشند و اجازه می‌دهند تا این محصول خوش آب و. رنگ خو.راک حیوانات شود.

گرچه امسال، دولت انباشت سیب‌های بر روی دست مانده باغداران در کنار جاده را ممنوع کرده اما این اقدام فقط برای پاک کردن صورت‌مسئله است و کاری از پیش نمی‌برد بلکه قرار بود که این سیب‌ها کنار جاده بپوسد حالا به نظر می‌رسد این سیب‌های انباشته‌شده در سردخانه‌ها بلاتکلیف هستند.

۶۵۰ هزار تن سیب آذربایجان غربی در آستانه فاسد شدن!

بنا بر آمار منتشره باغداران آذربایجان غربی امسال افزون بر یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن انواع سیب از باغات برداشت کردند که بخش اعظمی از این محصول به دلیل موانع صادراتی و تحریم در سردخانه‌ها بر روی‌هم انباشته‌شده و بدون مشتری مانده است.

بنا بر اظهارات «رسول جلیلی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می‌گوید: هم‌اکنون ۶۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها موجود است که اگر تا شب عید تعیین تکلیف نشود ضرر بزرگی متوجه تولیدکنندگان می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه وزارت صمت به عنوان مسئول تجارت خارجی باید مشکل صادرات سیب استان را برطرف کند با گلایه از کم توجهی وزارت صمت نسبت به مشکل صادرات سیب آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری های مکرر وزیر جهاد کشاورزی مجوز ثبت سفارش واردات موز در آخرین جلسه تنظیم بازار کشور اخذ شده و امیدواریم با تهاتر بتوانیم بخشی از سیب های ذخیره سازی شده در سردخانه های آذربایجان غربی را صادر کنیم.

تفاوت قیمت تولید تا بازار

درحالی‌که قیمت‌های این محصول در شهرهای مجاور و بازار میوه وتره بار به بیش از ۱۰ هزار تومان می‌رسد اما در حال حاضر سیب تولیدی باغداران حتی کیلویی ۶ هزار تومان هم خریدار ندارد.
بسیاری از باغداران بابیان اینکه اگر وضعیت به همین شکل پیش برود به‌طور حتم دچار ورشکستگی خواهند شد بیان می‌کنند: امسال در حالی محصول ما بر روی دستمان مانده که قیمت سم سه برابر شده است.

اسد بیگی در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: تنها راه برون از این وضعیت کمک به صادرات است و الا محصولی که باغداران یک سال به‌پای آن نشستند در مقابل چشمان آن‌ها از بین خواهد رفت.

واردات موز درازای سیب

از سوی دیگر چندی پیش کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار منوط شدن واردات موز در ازای صادرات سیب‌درختی شد.در آن نامه از وزیر صمت خواسته شد با توجه به حجم سیب تولیدی در سال جاری و امکان کسب سهم بزرگ‌تری از بازارهای هدف این محصول، خواهشمند است دستور فرمایید در اجرای بند (۵) یادداشت ذیل فصل هشتم کتاب مقررات صادرات و واردات، مجوز واردات موز منوط به صادرات سیب شود.»اما این موضوع نیز نتوانست مشکل باغداران را حل کند هرچند تاکنون این پیشنهاد در حد نامه باقی‌مانده و هنوز اقدامی دراین‌باره انجام‌نشده است.

کار ما واردات موز نیست

در همین حال رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی در این رابطه می‌گوید: پس از رسانه‌ای شدن مشکلات سیب ارومیه قول‌هایی از سوی مسئولان داده‌شده که هنوز بسیاری از آن مصوبات عملی نشده است به‌عنوان‌مثال به دنبال گران شدن موز و رسیدن قیمت آن به کیلویی ۶۰ هزار تومان به ما گفتند شما سیب صادر کنید و به تهاتر موز وارد کنید که البته این بیشتر برای حل مشکل خودشان است تا بتوانند برای تنظیم بازار موز گامی بردارند.

جعفر نیکزاد عنوان می‌کند: واقعیت این است که ما صادرکننده هستیم و تخصصی در واردات موز نداریم و همان‌گونه که همه می‌دانند در سال‌های گذشته موز توسط عده‌ای انگشت‌شمار وارد می‌شده است و صحبت ما صادرکنندگان این است که ما را به‌گونه‌ای به این افراد ارتباط دهند که مسئولیت واردات موز و از همه مهم‌تر مالیات ناشی از عوارض واردات بر عهده ما نباشد.

وی با اشاره به اینکه هنوز مشکل تعهد ارزی و الزام صادرکنندگان به بازگرداندن دلارهای صادراتی باوجود مساعدت ریاست جمهوری حل‌نشده، افزود: در حال حاضر صادرات سیب باقیمت کیلویی ۸۰۰۰ تومان به کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان، روسیه، قزاقستان و گرجستان در جریان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی کامیون حامل سیب در مرزهای روسیه به دلیل ظرفیت پایین پذیرش گمرکی این کشور معطل هستند و کشورهایی مانند گرجستان تعرفه واردات سیب را بیش از ۵۰۰ دلار برای هر کامیون بالابرده‌اند.

غفلت از صنایع تبدیلی / تنها به کنسانتره بسنده کرده ایم!

در همین حال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بی‌توجهی به صنایع تبدیلی در طی سال‌های گذشته یکی از مشکلاتی است که امروز گریبان گیر تولیدکنندگان شده است.

بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی در این رابطه اذعان می‌کنند: کمبود ناوگان یخچال و نبود بسته‌بندی با توجه به نیاز روز دنیا موجب شده دیگر کشورها رغبت چندانی به سیب‌های صادراتی کشور ما نداشته باشد.

بنا بر اظهارات کارشناسان امروز پوره سیب، چای سیب و سایر محصولات تولیدی از سیب در دنیا بازارهای زیادی را به خود اختصاص داده در حالی که ما باوجود حجم بالای تولید سیب فقط به تولید کنسانتره بسنده کرده‌ایم.

پ
دفتر ارتباطات مردمی دکتر وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس افتتاح شد تذکر نادر قاضی پور در صحن مجلس به ۲ وزیر در مورد اهانت قومیتی طرفداران پرسپولیس اظهار ندامت پرسپولیسی ها از اهانت به طرفداران تراکتور چه کسانی از آمدن وحید جلال زاده ناراحتند؟ بهسازی و آسفالت ۷۲ کیلومتر راه روستایی با اعتبار نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال زنوزی مالک تراکتور: به خاطر یک بازی مردم را به جان هم می اندازند بیش از ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت در آذربایجان غربی هستند نیروهای مسلح باید همواره آماده ایفای نقش در صورت نیاز باشند صحبت مدیران ورزش استان و تبریز درباره برف استادیوم یادگار امام حمله هواداران سردار بوکان به مهدی پاشازاده سرمربی شهرداری ماهشهر
نظرات و تجربیات شما
نام:
ایمیل:
* نظر شما: